Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:İş Ekipmanlarında Bakım
ve Periyodik Kontrol Arasındaki Fark
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/08/20120814-15.htm
ASANSÖR YÖNETMELİĞİ (2014/33/AB)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; asansörler ve asansörlere ait
asansör güvenlik aksamlarının karşılamaları gereken temel sağlık ve
güvenlik gereklerini, bu ürünlerle ilgili piyasaya arz koşulları ile piyasa
gözetimi ve denetimi esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Binalarda ve inşaatlarda kalıcı olarak hizmet veren ve insanların, insan
ve yüklerin veya bir kişinin taşıyıcıya zorlanmadan girebildiği ve içindeki
kişinin erişim mesafesinde yer alan kumandalarla teçhiz edilmiş olan
taşıyıcıya ulaşılabildiği hallerde sadece yüklerin taşınmasının
amaçlandığı asansörleri,
b) Birinci fıkranın (a) bendinde atıfta bulunulan asansörlerde kullanılan
ve Ek-III’te listelenen asansör güvenlik aksamlarını,
kapsar.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Hızı 0.15 m/s’den büyük olmayan kaldırma tertibatlarını,
b) İnşaat şantiyelerinde kurulan kaldırma tertibatlarını,
c) Füniküler dâhil olmak üzere kablolu taşıma tesisatlarını,
ç) Askeri veya polisiye amaçlı özel olarak tasarlanan ve inşa edilen asansörleri,
d) Üzerinden iş yapılabilen kaldırma tertibatlarını,
e) Maden ocağı vinçlerini,
f) Sanatsal icraat sırasında sanatçıların kaldırılmasına yönelik kaldırma t
ertibatlarını,
g) Taşıt araçlarına monte edilmiş kaldırma tertibatlarını,
ğ) Makinalara bağlı olan ve makina üzerindeki bakım ve muayene noktaları
dâhil olmak üzere, sadece çalışma istasyonlarına erişim amacıyla
tasarlanan kaldırma tertibatlarını,
h) Dişli rayda çalışan trenleri,
ı) Yürüyen merdivenler ve mekanik yürüyüş bantlarını,
kapsamaz.
(3) Asansörler veya asansör güvenlik aksamlarına dair, bu Yönetmeliğin
atıfta bulunduğu risklerin tamamı ya da bir bölümünün ilgili diğer mevzuat
hükümleri kapsamına girmesi durumunda bu Yönetmelik hükümleri
uygulanmaz veya uygulanması durdurulur.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı
Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
Avrupa Birliği mevzuatına uyum
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelik, Üye Ülkelerin Asansörler ve Asansörlerin
Güvenlik Aksamlarına İlişkin Yasalarının Uyumlaştırılması Hakkındaki
26/2/2014 tarihli ve 2014/33/AB sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi
esas alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Akreditasyon: Ulusal akreditasyon kuruluşu tarafından bir uygunluk
değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk değerlendirme faaliyetini
yerine getirmek üzere ilgili uyumlaştırılmış standartların belirlediği
gerekleri ve uygulanabildiği yerlerde ilgili sektörel düzenlemelerde
öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmi olarak kabulünü,
c) Asansör: Belirli seviyelere hizmet veren, esnek olmayan ve yatayla 15
dereceden fazla açı yapan kılavuzlar boyunca hareket eden bir taşıyıcısı
olan kaldırma tertibatını veya sabit bir seyir yolu üzerinde esnek olmayan
kılavuzlar üzerinde olmasa da hareket eden kaldırma tertibatını,
ç) Asansör monte eden: Asansörün tasarımından, imalatından, montajından
ve piyasaya arzından sorumlu olan gerçek veya tüzel kişiyi,
d) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
e) “CE” işareti: Asansör veya asansör güvenlik aksamının bu Yönetmelik
temel sağlık ve güvenlik gereklerine uygunluğunu gösteren, asansör monte
eden veya imalatçı tarafından iliştirilen işareti,
f) Dağıtıcı: Asansör güvenlik aksamını tedarik zincirinde yer alarak
piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı dışındaki gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Geri çağırma: Asansörün sökülmesi ve güvenli bir şekilde imha edilmesi
amacıyla alınan önlemi veya daha önceden asansör monte edene
veya son kullanıcıya ulaşmış olan asansör güvenlik aksamının iadesini
amaçlayan önlemi,
ğ) İktisadi işletmeci: Asansör monte edeni, imalatçıyı, yetkili temsilciyi,
ithalatçıyı ve dağıtıcıyı,
h) İmalatçı: Kendi adı veya ticari markası altında asansör güvenlik aksamı
imal eden veya tasarlanmış veya imal edilmiş asansör güvenlik aksamına
sahip olan ve pazarlayan gerçek veya tüzel kişiyi,
ı) İthalatçı: Asansör güvenlik aksamını yurtdışından ithal ederek piyasaya
arz eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
i) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
j) Model asansör: Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerini
taşıyan, objektif parametrelere göre tarif edilen model asansöre uyumlu
olan asansör güvenlik aksamlarının kullanıldığı ve teknik dosyasında
gösterildiği temsili bir asansörü,
k) Piyasaya arz: Asansör güvenlik aksamının piyasada ilk kez
bulundurulmasını veya asansörün ticari veya kamu faaliyetleri kapsamında
ücretli veya ücretsiz olarak kullanımının sağlanmasını,
l) Piyasada bulundurma: Asansör güvenlik aksamının ticari bir faaliyet yoluyla
bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım veya kullanım için piyasaya sağlanmasını,
m) Piyasadan çekmek: Tedarik zincirindeki bir asansör güvenlik aksamının
piyasada bulunmasını önlemek amacıyla alınan her türlü önlemi,
n) Taşıyıcı: Asansörün, insanların ve/veya yüklerin kaldırılması veya
indirilmesi amacıyla taşındığı bölümünü,
o) Teknik şartname: Asansör veya asansör güvenlik aksamı için
karşılanması gereken teknik gereklilikleri tanımlayan dokümanı,
ö) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
p) Uygunluk değerlendirmesi: Bu Yönetmelik kapsamındaki asansör
veya asansör güvenlik aksamının temel sağlık ve güvenlik gereklerini
karşılayıp karşılamadığını tanımlayan süreci,
r) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test, muayene ve
belgelendirme dahil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini gerçekleştiren kuruluşu,
s) Uyumlaştırılmış standart: Uyumlaştırılmış Avrupa Birliği mevzuatını
uygulamak amacıyla Komisyonun talebine istinaden kabul edilen bir
Avrupa standardını,
ş) Üye ülke: Avrupa Birliği üyesi ülkeyi,
t) Yetkili temsilci: İmalatçı veya asansör monte eden tarafından kendi
adına belirli görevleri üstlenmek üzere yazılı sözleşme ile yetkilendirilmiş
Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Serbest Dolaşım, Piyasaya Arz Etme, Piyasada Bulundurma ve
Hizmete Sunma, Temel Sağlık ve Güvenlik Gerekleri ve
Asansörün Monte Edildiği Binalar ve İnşaatlar
Serbest dolaşım
MADDE 6 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğe uygun asansörlerin piyasaya
arzını, hizmete sunulmasını veya asansör güvenlik aksamlarının
piyasada bulundurulmasını yasaklamaz, sınırlamaz ya da engellemez.
(2) Fuarlarda, sergilerde veya tanıtımlarda görünür bir işaretin, asansörlerin
veya asansör güvenlik aksamlarının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını
ve uygun hale getirilene kadar satışa çıkarılamayacağını açıkça
göstermesi durumunda Bakanlık, bu Yönetmelik hükümlerine uymayan
asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının sergilenmesini
engellemez. Tanıtım sırasında, kişilerin korunması için yeterli güvenlik
önlemleri alınır.
(3) Bu Yönetmelik, asansörler hizmete sunulduğunda veya
kullanıldığında, asansörlerde sorun olması durumunda, kişilerin
korunmasını sağlamak üzere ilgili diğer mevzuat ile uyumlu
olmak ve bu Yönetmelikte belirtilmeyen bir şekilde asansörlerin
değiştirilmesi anlamına gelmemek kaydıyla Bakanlığın gerekli
diğer yasal düzenlemeleri yapma hakkını engellemez.
Piyasaya arz etme, piyasada bulundurma ve hizmete sunma
MADDE 7 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik ile uyumlu olacak şekilde sadece
amacına uygun olarak monte edilen, bakımı yapılan ya da kullanılan asansörlerin,
bu Yönetmelik kapsamında piyasaya arz edilebilmesi ve hizmete sunulabilmesi için
gerekli tüm önlemleri alır.
(2) Bakanlık, piyasada yalnızca bu Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde
bir araya getirilen, bakımı yapılan ve amacına uygun olarak kullanılan
asansör güvenlik aksamlarının, piyasada bulundurulmasını ve hizmete
sunulmasını sağlayacak önlemleri alır.
Temel sağlık ve güvenlik gerekleri
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki asansörler, Ek-I’de yer
alan temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılar.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki asansör güvenlik aksamları, Ek-I’de yer
alan temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılar ve bir araya getirildiği
asansörün söz konusu gerekleri karşılamasını sağlar.
Asansörün monte edildiği binalar ve inşaatlar
MADDE 9 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında binada veya inşaatta
monte edilen asansörün uygun işletilmesini ve güvenli kullanımını sağlamak
üzere, binadaki çalışmadan veya inşaattan sorumlu kişi ile asansör monte
edenin uygun tedbirleri almaları ve gerekli bilgileri birbirlerine sunmaları
için tüm önlemleri alır.
(2) Bakanlık, asansörlerin çalışması ve güvenliği için asansör kuyusunun
temel sağlık ve güvenlik gerekleri haricinde herhangi bir boru tertibatı, tel
sistemi ya da donanım içermemesini sağlayacak gerekli tüm önlemleri alır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İktisadi İşletmecilerin Yükümlülükleri
Asansör monte edenin yükümlülükleri
MADDE 10 – (1) Asansör monte eden asansörün piyasaya arzında, Ek-I’de
yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerine uygun şekilde tasarlanmasını,
imal edilmesini, monte edilmesini ve test edilmesini sağlar.
(2) Asansör monte eden, teknik dosyayı hazırlar ve 19 uncu maddede
belirtilen uygunluk değerlendirme işlemini yapar veya yaptırır. Asansör monte
eden, asansörün bu Yönetmelikte belirtilen uygulanabilir temel sağlık ve
güvenlik gereklerini karşıladığını uygunluk değerlendirme işlemiyle i
spatlaması durumunda AB uygunluk beyanını düzenleyerek asansöre
eşlik etmesini sağlar ve “CE” işaretini iliştirir.
(3) Asansör monte eden asansörün teknik dosyasını, AB uygunluk
beyanını ve uygulanabildiği yerlerde onaylı kararı veya onaylı kararları
asansörün piyasaya arzından itibaren on yıl süreyle muhafaza eder.
(4) Asansör monte eden asansörün risk taşıması durumunda, kullanıcıların
sağlık ve güvenliğini korumak amacıyla ortaya çıkan riski araştırır,
uygun görüldüğünde asansör ile ilgili uygunsuzluk ve yapılan şikâyetlerin
kayıtlarını tutar.
(5) Asansör monte eden tip, parti veya seri numarası gibi tanımlamaya yarayan
tüm bilgileri asansörün taşımasını sağlar.
(6) Asansör monte eden piyasaya arz ettiği asansörün üzerinde kendi adını,
tescilli ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve kendisiyle iletişime
geçilecek adres bilgisini bulundurur. Adres, asansör monte eden ile irtibata
geçilecek tek noktayı belirtir. İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların
kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olur.
(7) Asansör monte eden piyasaya arz edilen asansörün, Ek-I’in 6.2. maddesinde
atıf yapılan ve Türkçe hazırlanan talimata uymasını sağlar. Söz konusu talimatın
bir etiketleme olması halinde dahi açık ve anlaşılır olması sağlanır.
(8) Asansör monte eden piyasaya arz edilmiş olan asansörün, bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde,
asansörün uygun hale getirilmesi için ivedilikle gerekli düzeltici önlemleri
alır. Buna ilaveten, asansör monte eden, asansörün risk taşıması
durumunda, özellikle uygunsuzlukları ve söz konusu uygunsuzlukları
giderecek önlemleri içeren ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa sunar.
(9) Asansör monte eden, Bakanlığın talebi üzerine asansörün bu
Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği
bir dilde tüm bilgi ve belgeyi yazılı veya elektronik ortamda sağlar.
Piyasaya arz edilen asansörde tespit edilen riskleri gidermek için düzeltici
faaliyet talebi olması durumunda, asansör monte eden Bakanlık ile işbirliği yapar.
İmalatçının yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) İmalatçı, asansör güvenlik aksamlarının piyasaya arzında
8 inci maddenin ikinci fıkrasına uygun şekilde tasarım ve imalat yapar.
(2) İmalatçı, gerekli teknik dosyayı düzenler ve 18 inci maddede yer alan
uygunluk değerlendirme işlemini yapar veya yaptırır. Uygunluk değerlendirme
işlemi sonucunda, asansör güvenlik aksamının uygulanabilir temel
sağlık ve güvenlik gereklerine uygunluğunun sağlanması ile imalatçı, AB
uygunluk beyanını düzenleyerek asansör güvenlik aksamına eşlik etmesini
sağlar ve “CE” işaretini iliştirir.
(3) İmalatçı, asansör güvenlik aksamı ile ilgili teknik dosyayı, AB uygunluk
beyanını ve uygulanabildiği yerlerde diğer onaylı kararları asansör
güvenlik aksamının piyasaya arzından itibaren on yıl süreyle muhafaza eder.
(4) İmalatçı, seri üretimde yapılan işlemlerin bu Yönetmeliğe
uygunluğunun devamlılığını sağlar. Asansör güvenlik aksamının tasarımındaki
veya özelliklerindeki veya uyumlaştırılmış standartlarda veya asansör
güvenlik aksamının uygunluğuna ilişkin olarak bildirilen diğer teknik
şartnamelerdeki değişiklikler yeterli şekilde dikkate alınır. Asansör
güvenlik aksamının taşıdığı riske uygun olarak imalatçı, tüketicilerin
sağlık ve güvenliğini korumak için piyasada bulunan asansör güvenlik aksamlarında
n alınan numune üzerinden testler yapar, inceler ve gerektiğinde şikâyetlerin,
uygun olmayan asansör güvenlik aksamlarının ve asansör güvenlik
aksamlarına ilişkin geri çağırmaların kaydını tutar ve dağıtıcılar ile
asansör monte edenleri bu gözetim faaliyetleri ile ilgili olarak bilgilendirir.
(5) İmalatçı, tip, parti veya seri numarası gibi tanımlamaya yarayan diğer
bilgilerin asansör güvenlik aksamı üzerinde bulundurulmasını veya asansör
güvenlik aksamının boyutunun veya yapısının buna izin vermemesi
durumunda, gerekli bilginin 22 nci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen etiket üzerinde bulunmasını sağlar.
(6) İmalatçı, asansör güvenlik aksamı üzerinde kendi adını, tescilli ticari
unvanını veya tescilli ticari markasını ve temasa geçilebilecek iletişim
adresinin bulundurulmasını sağlar. Bunun mümkün olmaması halinde söz
konusu bilginin, 22 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen etiket
üzerinde bulunması sağlanır. Adres, imalatçı ile irtibata geçilebilecek tek
noktayı belirtir. İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca
anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olur.
(7) İmalatçı, asansör güvenlik aksamına ilişkin Ek-I’in 6.1. maddesinde
atıf yapılan talimatı, son kullanıcı ile Bakanlık tarafından kolaylıkla
anlaşılacak dilde hazırlar. Söz konusu talimatın, bir etiketleme olması
halinde dahi açık ve anlaşılır olması sağlanır.
(8) İmalatçı, piyasaya arz edilmiş olan asansör güvenlik aksamının bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde,
asansör güvenlik aksamını uygun hale getirmek, gerektiğinde piyasadan
çekmek veya geri çağırmak için gerekli düzeltici önlemleri ivedilikle alır.
Buna ilaveten, asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda,
imalatçı, piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamına ilişkin,
özellikle uygunsuzluk ve alınması gereken düzeltici önlemi içeren
ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa ivedilikle bildirir.
(9) İmalatçı talep üzerine, asansör güvenlik aksamının uygunluğunun
kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya Bakanlığın
kabul edeceği bir dilde yazılı olarak veya elektronik ortamda
Bakanlığa sunar. Piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamında
tespit edilen riskleri gidermek için düzeltici faaliyet talebi olması durumunda,
imalatçı Bakanlık ile işbirliği yapar.
Yetkili temsilci
MADDE 12 – (1) Bir imalatçı veya asansör monte eden, yazılı bir sözleşme
ile yetkili temsilci görevlendirebilir. Ancak, 10 uncu maddenin birinci fıkrası
veya 11 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan yükümlülükler ile
10 uncu maddenin ikinci fıkrası veya 11 inci maddenin ikinci fıkrasında
yer alan teknik dosya düzenleme yükümlülüğü yetkili temsilcinin
yükümlülükleri arasında yer almaz.
(2) Yetkili temsilci, imalatçı veya asansör monte edenden aldığı yetkiler
çerçevesinde faaliyet gösterir. Bu yetki, yetkili temsilcinin her durumda
aşağıda yer alan hükümler kapsamında belirtilen görevleri yerine
getirmesine izin verir:
a) Yetkili temsilci, piyasaya arz edilen asansör veya asansör
güvenlik aksamı için düzenlenen AB uygunluk beyanını ve asansör monte
edenin veya imalatçının kalite sistemi onaylı kararlarını, Bakanlığın
yetki ve sorumluluğu altında on yıl süreyle muhafaza eder.
b) Yetkili temsilci, Bakanlığın gerekçeli talebi olması halinde asansörün veya asansör güvenlik aksamlarının uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeyi sağlar.
c) Yetkili temsilci, Bakanlığın talebi üzerine yetkisi kapsamında asansör veya asansör güvenlik aksamı için belirlenen risklerin giderilmesi için yapılacak faaliyette Bakanlık ile işbirliği yapar.
İthalatçının yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) İthalatçı, sadece uygun asansör güvenlik aksamlarını piyasaya arz eder.
(2) İthalatçı asansör güvenlik aksamının piyasaya arzından önce, imalatçının 18 inci maddede yer alan uygunluk değerlendirme işlemini tamamlamış olmasını sağlar. İthalatçı, imalatçı tarafından teknik dosyanın hazırlandığını, asansör güvenlik aksamının “CE” işaretini taşıdığını, asansör güvenlik aksamına AB uygunluk beyanının ve gerekli belgelerin eşlik ettiğini ve imalatçının 11 inci maddenin beşinci ve altıncı fıkralarında yer alan hükümlere uygun davrandığını garanti eder. İthalatçı, asansör güvenlik aksamının 8 inci maddenin ikinci fıkrasına uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde, uygun hale getirilinceye kadar asansör güvenlik aksamını piyasaya arz edemez. Ayrıca ithalatçı, asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda imalatçıyı ve Bakanlığı bilgilendirir.
(3) İthalatçı adını, tescilli ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve iletişime geçilecek adresini, asansör güvenlik aksamının üzerinde bulunmasını sağlar. Bunun mümkün olmaması halinde söz konusu bilginin ürünün ambalajı üzerinde veya ekli bir belge üzerinde bulunmasını sağlar. İletişim bilgisi, Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olur.
(4) İthalatçı, asansör güvenlik aksamı için düzenlenen talimatın Ek-I’in 6.1. maddesinde belirtildiği biçimde Türkçe veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde hazırlanmasını sağlar.
(5) İthalatçı, kendi sorumluluğu altında asansör güvenlik aksamının 8 inci maddenin ikinci fıkrasında yer alan gereklere zarar vermeyecek şekilde saklanmasını veya nakledilmesini sağlar.
(6) İthalatçı, asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda, kullanıcının sağlık ve güvenliğini korumak amacıyla piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamının örnek testini gerçekleştirir, gerekli görülmesi halinde asansör güvenlik aksamının uygunsuzluğunu araştırır ve geri çağırır, asansör güvenlik aksamının uygunsuzluğu ve geri çağırma işlemine dair şikâyet kayıtlarını tutar, dağıtıcı ve asansör monte edeni bu faaliyetler konusunda bilgilendirir.
(7) İthalatçı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde, asansör güvenlik aksamının uygun hale getirilmesine yönelik gerekli düzeltici faaliyeti ivedilikle yapar, gerekli görülen hallerde ürünü piyasadan çeker veya geri çağırır. Ayrıca ithalatçı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda, özellikle uygunsuzluğu ve uygunsuzluk için yapılacak olan düzeltici faaliyeti içeren ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa ivedilikle sağlar.
(8) İthalatçı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamı ile ilgili AB uygunluk beyanını, uygulanabildiği yerlerde diğer onaylı kararları, teknik dosyanın bir kopyasını Bakanlığın yetki ve sorumluluğu altında on yıl süre ile muhafaza eder ve talebi üzerine Bakanlığa sunar.
(9) İthalatçı talep üzerine, asansör güvenlik aksamının uygunluğunun kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde yazılı olarak veya elektronik ortamda Bakanlığa sunar. İthalatçı talep edildiğinde, piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamının taşıdığı riskleri gidermek amacıyla yapacağı herhangi bir faaliyet için Bakanlık ile işbirliği yapar.
Dağıtıcının yükümlülükleri
MADDE 14 – (1) Dağıtıcı, asansör güvenlik aksamının piyasaya arzında bu Yönetmelik gerekliliklerine uygun şekilde faaliyette bulunur.
(2) Dağıtıcı, asansör güvenlik aksamının piyasaya arzından önce, asansör güvenlik aksamının “CE” işaretini, AB uygunluk beyanını, Ek-I’in 6.1. maddesinde yer alan ve son kullanıcının kolayca anlayabileceği şekilde Türkçe hazırlanan gerekli belge ve talimatı taşıdığını ve imalatçı ile ithalatçının 11 inci maddenin beşinci ve altıncı fıkraları ile 13 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen gerekliliklere uygun olduğunu doğrular. Dağıtıcı, piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde, asansör güvenlik aksamının uygun hale getirilene kadar piyasaya arzına izin vermez. Dağıtıcı, asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda, Bakanlık tarafından sorumlu tutulacak imalatçıyı veya ithalatçıyı ve Bakanlığı bilgilendirir.
(3) Dağıtıcı, kendi yükümlülüğü altındaki asansör güvenlik aksamının 8 inci maddenin ikinci fıkrasında yer alan gereklere zarar vermeyecek şekilde saklanmasını veya nakledilmesini sağlar.
(4) Dağıtıcı, piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği hallerde, söz konusu asansör güvenlik aksamının güvenli hale getirilmesi, piyasadan çekilmesi veya geri çağrılması için uygun düzeltici önlemlerin alındığını teyit eder. Dağıtıcı, piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamının risk taşıması durumunda, uygunsuzluk ve uygunsuzluk için alınan önemlere ilişkin ayrıntılı bilgiyi Bakanlığa ivedilikle sağlar.
(5) Dağıtıcı, Bakanlığın gerekçeli bir talebi olması durumunda, asansör güvenlik aksamının uygunluğunun kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde yazılı olarak veya elektronik ortamda Bakanlığa sunar. Dağıtıcı, talep edildiğinde piyasada bulundurulan asansör güvenlik aksamının taşıdığı riskleri gidermek için yapacağı herhangi bir faaliyet için Bakanlık ile işbirliği yapar.
İmalatçının yükümlülüğünün ithalatçı ve dağıtıcıya uygulandığı durumlar
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı doğrultusunda ithalatçı veya dağıtıcı, adı ve ticari markasıyla asansör güvenlik aksamını piyasaya arz etmesi veya bu Yönetmeliğe uygunluğu etkileyebilecek şekilde piyasaya arz edilen asansör güvenlik aksamında tadilat gerçekleştirmesi durumunda imalatçı olarak kabul edilir ve 11 inci maddede yer alan yükümlülükleri yerine getirir.
İktisadi işletmecilerin tanımlanması
MADDE 16 – (1) İktisadi işletmeci talep üzerine;
a) Kendisine asansör güvenlik aksamını sağlayan herhangi bir iktisadi işletmeci,
b) Asansör güvenlik aksamını tedarik ettiği herhangi bir iktisadi işletmeci,
hakkındaki bilgiyi Bakanlığa sunar.
(2) İktisadi işletmecinin, kendisine asansör güvenlik aksamı tedarik edildikten sonra on yıl ve kendisi tarafından söz konusu asansör güvenlik aksamının tedariki sağlandıktan sonra on yıl boyunca birinci fıkrada belirtilen bilgiyi sunabilmesi gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Asansörlerin ve Asansör Güvenlik Aksamlarının Uygunluğu
Asansör ve asansör güvenlik aksamlarına ilişkin uygunluk varsayımı
MADDE 17 – (1) Avrupa Birliği Resmî Gazetesi’nde referans numaraları yayımlanmış uyumlaştırılmış standartlara veya bunlara karşılık gelen uyumlaştırılmış Türk standartlarına veya bunların ilgili bölümlerine uygun olan asansör ve asansör güvenlik aksamlarının, bu standartlar veya ilgili bölümleri kapsamında Ek-I’de belirtilen temel gereklere uygun olduğu varsayılır.
Asansör güvenlik aksamlarının uygunluk değerlendirme işlemleri
MADDE 18 – (1) Asansör güvenlik aksamlarına aşağıda yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinden biri uygulanır.
a) Model asansör güvenlik aksamına Ek-IV’ün Bölüm A’sına göre AB tip incelemesi uygulanır ve Ek-IX’a göre rastgele kontrol işlemi gerçekleştirilir.
b) Model asansör güvenlik aksamına Ek-IV’ün Bölüm A’sına göre AB tip incelemesi uygulanır ve Ek-VI’ya göre ürün kalite güvencesine dayalı tipe uygunluk işlemi gerçekleştirilir.
c) Ek-VII’ye göre tam kalite güvenceye dayalı uygunluk işlemi gerçekleştirilir.
Asansörlerin uygunluk değerlendirme işlemleri
MADDE 19 – (1) Asansörlere aşağıda yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinden birisi uygulanır.
a) Ek-IV Bölüm B’ye göre AB tip incelemesine tabi olan model asansöre uygun şekilde tasarlanan ve imal edilen asansörün;
1) Ek-V’e göre son muayenesi,
2) Ek-X’a göre ürün kalite güvencesine dayalı tipe uygunluğu,
3) Ek-XII’ye göre üretim kalite güvencesine dayalı tipe uygunluğu.
b) Ek-XI’e göre onaylı bir kalite sistemi altında tasarlanan ve imal edilen asansörün;
1) Ek-V’e göre son muayenesi,
2) Ek-X’a göre kalite güvenceye dayalı tipe uygunluğu,
3) Ek-XII’ye göre üretim kalite güvencesine dayalı tipe uygunluğu.
c) Ek-VIII’e göre birim doğrulaması.
ç) Ek-XI’e göre tam kalite güvencesi ile tasarım uygunluk muayenesi.
(2) Birinci fıkranın (a) ve (b) bentlerindeki durumlarda, asansörün tasarım ve imalatından sorumlu olan kişi ile asansörün montaj ve testinden sorumlu olan kişinin aynı kişi olmaması halinde, asansörün tasarım ve imalatından sorumlu olan kişi asansörün doğru ve güvenli bir şekilde monte edilmesini ve test edilmesini sağlamak üzere gerekli bilgi ve belgeyi diğer kişiye temin eder.
(3) Model asansör ile yenilenen model asansör arasındaki tüm izin verilen değişiklikler teknik dosyaya azami ve asgari değerler ile birlikte açık bir şekilde işlenir.
(4) Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerinin sağlanması için parça listesinin benzerliği hesaplama yapılarak ve/veya temel tasarım planında gösterilerek açıklanır.
AB uygunluk beyanı
MADDE 20 – (1) AB uygunluk beyanı, Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik gereklerinin yerine getirildiğini belirtir.
(2) AB uygunluk beyanı, Ek-II’de yer alan içeriğe göre düzenlenir ve Ek-V ila Ek-XII arasında yer alan hususları ihtiva eder ve sürekli olarak güncellenir. Asansör veya asansör güvenlik aksamının AB uygunluk beyanı, Bakanlık tarafından gerekli görülmesi durumunda Türkçe veya başka bir dilde tercüme ettirilir.
(3) Asansör veya asansör güvenlik aksamının, birden fazla AB uygunluk beyanı gerektirmesi durumunda, tüm mevzuat için tek bir AB uygunluk beyanı düzenlenir. Söz konusu beyanda uyulan mevzuata gerekli atıf yapılır.
(4) AB uygunluk beyanını düzenleyen imalatçının ve asansör monte edenin sırasıyla asansör güvenlik aksamı ve asansör ile ilgili bu Yönetmelikte yer alan gereklilikleri yerine getirdiği ve söz konusu uygunluk ile ilgili sorumluluğun imalatçı ve asansör monte eden tarafından üstlenildiği kabul edilir.
“CE” işaretlemesinin genel kuralları
MADDE 21 – (1) “CE” işaretlemesi, 16/12/2011 tarihli ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan “CE” İşareti Yönetmeliğine göre yapılır.
“CE” işaretlemesinin ve diğer işaretlerin iliştirilmesi için genel kurallar ve şartlar
MADDE 22 – (1) “CE” işareti, her bir asansör kabinine ve her bir asansör güvenlik aksamı üzerine görünür, okunaklı ve kalıcı şekilde iliştirilir. Aksi durumda, asansör güvenlik aksamı üzerine bir etiket ile ayrı şekilde iliştirilir.
(2) “CE” işareti, asansör veya asansör güvenlik aksamının piyasaya arzından önce iliştirilir.
(3) “CE” işareti, aşağıda belirtilen uygunluk değerlendirme işlemlerinin tamamlanması sonrasında onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarasını bulunduracak şekilde asansör üzerine iliştirilir.
a) Ek-V’e göre son muayene,
b) Ek-VIII’e göre birim doğrulaması,
c) Ek-X, Ek-XI veya Ek-XII’ye göre kalite güvencesi.
(4) “CE” işareti, aşağıda yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinin tamamlanması sonrasında onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarasını bulunduracak şekilde asansör güvenlik aksamına iliştirilir.
a) Ek-VI’ya göre ürün kalite güvencesi,
b) Ek-VII’ye göre tam kalite güvencesi,
c) Ek-IX’a göre asansör güvenlik aksamının tipe uygunluğunun rastgele kontrolü.
(5) Onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası, onaylanmış kuruluşun kendisi veya kendi talimatları doğrultusunda imalatçı veya onun yetkili temsilcisi veya asansör monte eden veya onun yetkili temsilcisi tarafından iliştirilir. “CE” işareti ve onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası, özel bir risk veya kullanımı tanımlayan herhangi bir işaretlemenin öncesinde kullanılabilir.
(6) Bakanlık, “CE” işaretlemesi ile ilgili yürürlükte olan mevzuatın doğru bir şekilde uygulanması için bir mekanizma kurar ve “CE” işaretinin temel amacı dışında kullanılmamasına yönelik gerekli tedbirleri alır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetkili Kuruluş ve Onaylanmış Kuruluşlar
Bildirim
MADDE 23 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında üçüncü taraf uygunluk değerlendirme işlemlerini yerine getirmek üzere görevlendirilmesini uygun bulduğu kuruluşlara dair bildirimi, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Yetkili kuruluş
MADDE 24 – (1) Bakanlık, 29 uncu maddede belirtilen hükümleri de içerecek şekilde onaylanmış kuruluş adayı uygunluk değerlendirme kuruluşunun değerlendirilmesi, görevlendirilmesi ve izlenmesi için gerekli yöntemlerin oluşturulmasından sorumlu olan yetkili kuruluştur.
Yetkili kuruluşun sorumlulukları
MADDE 25 – (1) Bakanlık, uygunluk değerlendirme kuruluşları ile arasında çıkar ilişkisi bulunmayacak şekilde faaliyetini yürütür.
(2) Bakanlık, objektif ve tarafsız olarak faaliyetini yürütür.
(3) Bakanlık, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilecek olan uygunluk değerlendirme kuruluşlarına ilişkin tüm kararların yetkin personelce alınması ve bu personelin onaylanmış kuruluş hakkında yeterlilik incelemesi yapmış olan personelden farklı olmasını sağlar.
(4) Bakanlık, uygunluk değerlendirme kuruluşları tarafından yürütülen faaliyetleri veya uygunluk değerlendirme kuruluşlarına ticari veya rekabet esaslı danışmanlık hizmeti sunamaz veya teklif edemez.
(5) Bakanlık, kendisine sunulan bilginin gizliliğini sağlar.
(6) Bakanlık, onaylanmış kuruluşlar ile ilgili görevlerini yerine getirmek üzere yeterli sayıda yetkin personel istihdam eder.
Yetkili kuruluşun bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 26 – (1) Bakanlık onaylanmış kuruluş adayı uygunluk değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerini değerlendirme, bu kuruluşları onaylanmış kuruluş olarak görevlendirme, bildirme ve denetleme yöntemleri ile bu yöntemlerde meydana gelen değişiklikleri Ekonomi Bakanlığı aracılığı ile Komisyona bildirir.
Onaylanmış kuruluşlara ilişkin gereklilikler
MADDE 27 – (1) Onaylanmış kuruluş olabilmek amacıyla Bakanlığa başvuran uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu maddede belirtilen tüm gereklilikleri sağlar.
(2) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, ulusal mevzuata uygun bir şekilde kurulur ve tüzel kişiliği haiz olur.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun, asansörü veya asansör güvenlik aksamını değerlendiren bağımsız üçüncü taraf bir kuruluş olması gerekir. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, değerlendirdiği asansörün veya asansör güvenlik aksamının tasarımı, imalatı, tedariki, monte edilmesi, kullanımı veya bakımında yer alan işletmeleri temsil eden bir mesleki veya ticari birliğe bağlı olması durumunda, herhangi bir menfaat gözetmediğini ve bağımsız hizmet verdiğini kanıtladığı sürece onaylanmış kuruluş olarak değerlendirilebilir.
(4) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu kuruluşun üst düzey yönetimi ve uygunluk değerlendirme işlemini yürüten personeli, değerlendirilen asansörün veya asansör güvenlik aksamının tasarımcısı, imalatçısı, tedarikçisi, monte edeni, satın alanı, mal sahibi, kullananı veya kullanımını sürdüren kişi veya bu kişinin temsilcisi olamaz.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen durum, uygunluk değerlendirmesine tabi tutulan asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının, uygunluk değerlendirme kuruluşunun faaliyetleri için gerekli olan kullanımını veya kişisel amaçlarla kullanımını engellemez. Bu durum ayrıca, imalatçı veya asansör monte eden ile uygunluk değerlendirme kuruluşu arasındaki teknik bilgi değişimini engellemez.
(6) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu kuruluşun üst düzey yönetimi ve uygunluk değerlendirme işlemini yürüten personeli, değerlendirilen asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının tasarımında, imalatında veya inşasında, pazarlanmasında, montajında, kullanımında veya bakımında bulunan tarafların veya temsilcilerinin faaliyetlerinde doğrudan yer alamaz. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, özellikle danışmanlık hizmeti gibi bildirimin yapıldığı faaliyetler ile ilgili karar verme bağımsızlığını ve mesleki gerekliliklerin yerine getirilmesini olumsuz yönde etkileyebilecek hiçbir faaliyette bulunamaz ve bu faaliyete iştirak edemez.
(7) Uygunluk değerlendirme kuruluşu şube, temsilcilik veya yüklenicilerin yürüttüğü uygunluk değerlendirme faaliyetinin gizliliğini, bağımsızlığını ve tarafsızlığını sağlar.
(8) Uygunluk değerlendirme kuruluşu ve onun personeli, yüksek seviyede gerekli teknik yeterliliğe ve mesleki donanıma sahip olacak şekilde uygunluk değerlendirme faaliyetini yürütür ve söz konusu faaliyetin sonunda almış olduğu kararı, özellikle mali konular olmak üzere etkilenebilecek her türlü baskıdan, teşvikten ve faaliyetin sonucunda etkilenen kişi veya kişilerden bağımsız olarak uygular.
(9) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, Ek-IV ila Ek-XII arasında görevlendirildiği kapsamdaki uygunluk değerlendirme faaliyetlerinin kendisi tarafından yapılması veya söz konusu faaliyetlerin kendi adına veya sorumluluğunda yapılması durumunda, bu faaliyetleri yerine getirebilecek yeterliliğe sahip olmalıdır. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, görevlendirildiği her bir asansör veya asansör güvenlik aksamı tipi veya kategorisi ile uygunluk değerlendirme işlemi için her zaman kendi yetki ve sorumluluğu altında;
a) Uygunluk değerlendirme işlemini gerçekleştirecek teknik bilgiye, yeterli ve uygun tecrübeye sahip personel,
b) Uygunluk değerlendirme işleminin şeffaflığını ve yeniden yapılmasını sağlayan işlemlere ilişkin gereken beyanları, onaylanmış kuruluş olarak yürütülen görevler ile diğer faaliyetleri arasındaki farkı ortaya koyan uygun politikalar ve işlemler,
c) Taahhüt ettiği işin büyüklüğü, faaliyet gösterdiği sektör, organizasyon yapısı, söz konusu ürünün teknolojik olarak karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini ve vasfını dikkate alan faaliyetlerin gerçekleşmesi için gerekli usulü,
ile ilgili gereklilikleri sağlar.
(10) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk değerlendirme faaliyeti ile bağlantılı teknik ve idari görevlerini yerine getirmek için uygun bir yere ve tüm gerekli ekipmana veya imkânlara sahip olmalıdır.
(11) Uygunluk değerlendirme işlemini gerçekleştirmekten sorumlu personelin;
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış kuruluş olarak görevlendirildiği kapsamda, tüm uygunluk değerlendirme işlemlerini kapsayan teknik ve mesleki eğitime,
b) Uygunluk değerlendirmesi için yeterli bilgiye ve yetkiye,
c) Ek-I’de yer alan temel sağlık ve güvenlik gerekleri, geçerli uyumlaştırılmış standartlar ve mevzuatta yer alan ilgili hükümler ve bunlara ilişkin diğer mevzuat konusunda bilgiye,
ç) Uygunluk değerlendirme işlemini gösteren sertifikaları, kayıtları ve raporları düzenleyebilecek yeterliliğe,
sahip olması gerekir.
(12) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun üst düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirme işlemini gerçekleştirmekten sorumlu personelinin tarafsızlığı güvence altına alınır. Uygunluk değerlendirme kuruluşunun üst düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirme işlemlerini yürüten personelinin ücretleri, gerçekleştirilen değerlendirme sayısına veya değerlendirme sonuçlarına bağlı tutulamaz.
(13) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, sorumluluğun ulusal mevzuata göre kamu tarafından üstlenilmediği veya Bakanlığın uygunluk değerlendirme işlemi için doğrudan sorumluluğa sahip olmadığı sürece, mesleki sorumluluk sigortasını yaptırmak zorundadır.
(14) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli Bakanlıkla olan ilişkileri haricinde, Ek-IV ila Ek-XII arasında yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinde belirlenen görevlerini yürütürken elde edilen tüm bilgi hakkında mesleki gizliliği sağlar ve mülkiyet haklarını korur.
(15) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, ilgili standardizasyon faaliyetleri ve 38 inci madde uyarınca asansörler için Komisyon tarafından kurulmuş Onaylanmış Kuruluşlar Koordinasyon Grubunun faaliyetlerine iştirak eder veya uygunluk değerlendirme işleminde görev alan personelinin bu faaliyete katılımı için haberdar olmasını sağlar. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, çalışmalar sonucunda ortaya çıkan idari karar ve dokümanı genel rehber olarak kullanılır.
Onaylanmış kuruluşların uygunluğu varsayımı
MADDE 28 – (1) Uyumlaştırılmış standartlarda veya bunların kısımlarında ortaya konulan kriterler, 27 nci maddede yer alan gereklilikleri kapsıyorsa ve uygunluk değerlendirme kuruluşu da bu kriterlere uygun olduğunu kanıtlayabiliyorsa, söz konusu kuruluşun 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşıladığı kabul edilir.
Onaylanmış kuruluşların şube, temsilcilik ve yüklenicileri
MADDE 29 – (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk değerlendirme işlemi ile bağlantılı belirli görevleri bir yükleniciye yaptırdığı veya bir şube veya temsilciliğini bu işler için kullandığı hallerde, bunların 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşılamasını sağlar ve bu duruma ilişkin olarak Bakanlığı bilgilendirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, şube, temsilcilik ve yüklenicileri tarafından yürütülen faaliyetlere ilişkin her türlü sorumluluğu üstlenirler.
(3) Faaliyetler, ancak müşterinin uygun görmesi halinde bir şube, temsilcilik veya yüklenici tarafından yürütülür.
(4) Onaylanmış kuruluşlar, şube, temsilcilik ve yüklenicinin niteliklerinin değerlendirilmesi ile ilgili belgeleri ve bahsi geçen tarafların Ek-IV ila Ek-XII arasında yer alan uygunluk değerlendirme işlemlerinde yürüttüğü faaliyetlere ilişkin belgeleri, gerektiğinde Bakanlığa sunmak üzere muhafaza ederler.
Bildirim başvurusu
MADDE 30 – (1) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek üzere Bakanlığa başvuru yapar.
(2) Onaylanmış kuruluş başvurusu, kuruluşun asansörler veya asansör güvenlik aksamları için yetkin olduğunu ileri sürdüğü uygunluk değerlendirme işlemi veya işlemlerine ilişkin bir açıklamanın yanısıra mevcut olması halinde söz konusu uygunluk değerlendirme 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşıladığını doğrulayan ve TÜRKAK tarafından yayımlanan bir akreditasyon sertifikası ile birlikte yapılır.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, akreditasyon sertifikası sunamadığı durumlarda, 27 nci maddede belirtilen gerekliliklere uygunluğunun doğrulanması, tanınması ve düzenli olarak izlenmesi için gerekli olan tüm belgeye dayalı kanıtları Bakanlığa sunar.
Bildirim süreci
MADDE 31 – (1) Bakanlık yalnızca, 27 nci maddede belirtilen gereklilikleri sağlayan uygunluk değerlendirme kuruluşlarını görevlendirir.
(2) Bakanlık, görevlendirilmesi uygun bulunan kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir. Bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemi kullanılarak yapılır.
(3) Görevlendirme bildiriminde, uygunluk değerlendirme işlemi ile ilgili tüm ayrıntılar, asansörlere veya asansör güvenlik aksamlarına yönelik uygunluk değerlendirme işlemine veya işlemlerine ilişkin yetkinliğe dair kanıtlar yer alır.
(4) Bakanlık, görevlendirme bildiriminin 30 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen bir akreditasyon sertifikasına dayanmadığı durumlarda, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilecek uygunluk değerlendirme kuruluşunun yetkinliğini, kuruluşun düzenli olarak izleneceğini ve 27 nci maddede yer alan gereklilikleri karşılamayı sürdüreceğini temin edecek düzenlemelere sahip olduğunu doğrulayan kanıt niteliğindeki tüm belgeleri, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere sunar.
(5) Kuruluş, akreditasyon sertifikasının kullanıldığı durumlarda bildirimden sonraki iki hafta içerisinde veya akreditasyon sertifikasının kullanılmadığı durumlarda bildirimden sonraki iki ay içinde Komisyon ve üye ülkeler tarafından itiraz edilmediği sürece Bakanlık tarafından onaylanmış kuruluş olarak atanır. Ancak, böyle bir kuruluş bu Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda onaylanmış kuruluş olarak kabul edilir.
(6) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun bildiriminden sonra ortaya çıkan herhangi bir değişikliği Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası
MADDE 32 – (1) Onaylanmış kuruluş olmak üzere bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesi ile birlikte, Bakanlık bu kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak görevlendirir.
(2) Onaylanmış kuruluş, birden fazla mevzuat kapsamında görevlendirilse dahi, Avrupa Komisyonu tarafından verilen tek bir kimlik kayıt numarası ile faaliyetlerini yürütür.
Bildirimde yapılan değişiklikler
MADDE 33 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun 27 nci maddede belirtilen gereklilikleri karşılamadığını veya yükümlülüklerini yerine getirmediğini belirlemesi veya bu konuda bilgilendirilmesi durumunda, bahsi geçen yükümlülüklerini yerine getirmekteki yetersizliğin veya gereklilikleri karşılamamasının önemine göre onaylanmış kuruluşun faaliyetini kısıtlar, askıya alır veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verir. Bakanlık, bu durum hakkında Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile Komisyona ve üye ülkelere ivedilikle gerekli bilgilendirmeyi yapar.
(2) Faaliyetinin kısıtlanması, askıya alınması veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verilmesi halinde ya da onaylanmış kuruluşun faaliyetini kendi isteği ile sona erdirdiği durumlarda, Bakanlık, söz konusu onaylanmış kuruluşun dosyalarının başka bir onaylanmış kuruluş tarafından işleme alınmasını ve talepleri halinde kendisine sunulmak üzere hazır bulundurulmasını sağlar.
Onaylanmış kuruluşların yeterliliğine ilişkin itiraz
MADDE 34 – (1) Bakanlık onaylanmış kuruluşun görevlendirilmesine ilişkin temel oluşturan veya onaylanmış kuruluşun yeterliliğini koruduğuna dair tüm bilgileri, talebi doğrultusunda Komisyona sunulmak üzere Ekonomi Bakanlığına iletir.
(2) Bakanlık, Komisyon veya üye ülkelerden birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun teknik yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep etmesi halinde, 1/2006 sayılı Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının 4 üncü maddesinde belirtilen usulü takip eder.
Onaylanmış kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 35 – (1) Onaylanmış kuruluşlar, 18 inci ve 19 uncu maddelerde belirtilen uygunluk değerlendirme işlemlerine uygun olarak uygunluk değerlendirmesini gerçekleştirirler.
(2) Uygunluk değerlendirmesi, şeffaflık içerisinde ve iktisadi işletmeciler için gereksiz ek yük yaratmayacak şekilde mevzuata uygun olarak yürütülür. Onaylanmış kuruluş, taahhüt ettiği işin büyüklüğünü, faaliyet gösterdiği sektörü, organizasyon yapısını, söz konusu ürünün teknolojik olarak karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini veya özelliğini dikkate alarak faaliyetini yürütür. Bu durumda onaylanmış kuruluş bu Yönetmelik kapsamındaki asansörlerin veya asansör güvenlik aksamlarının uygunluğu için öngörülen zorluk derecesi ve koruma seviyesini dikkate alır.
(3) Onaylanmış kuruluş, bu Yönetmelik temel sağlık ve güvenlik gereklerinin veya uyumlaştırılmış standartların veya diğer teknik özelliklerin asansör monte eden veya imalatçı tarafından yerine getirilmediğini tespit etmesi durumunda, asansör monte edenden veya imalatçıdan gerekli düzeltici tedbirleri almasını ister ve düzeltici tedbir alınıncaya kadar asansör monte edene veya imalatçıya belge düzenlemez.
(4) Onaylanmış kuruluş, uygunluk sertifikasının verilmesinin ardından uygunluğun izlenmesi sürecinde, asansörün veya asansör güvenlik aksamının ilgili gerekleri karşılamadığını tespit etmesi durumunda, asansör monte eden veya imalatçıdan gerekli olan düzeltici her türlü tedbirin alınmasını ister ve gereken hallerde belgesini veya onay kararını, askıya alır veya iptal eder.
(5) Onaylanmış kuruluş, düzeltici tedbirlerin alınmadığını veya alınan tedbirlerin istenen etkiyi göstermediğini tespit etmesi durumunda, her türlü belgeyi uygun şekilde kısıtlar, askıya alır veya iptal eder.
Onaylanmış kuruluşların kararına itiraz
MADDE 36 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşların kararlarına karşı bir itiraz yönteminin bulunmasını sağlar.
Onaylanmış kuruluşların bilgilendirmeye ilişkin yükümlülüğü
MADDE 37 – (1) Onaylanmış kuruluşlar;
a) Bir belgenin veya onay kararının reddedilmesi, kısıtlanması, askıya alınması veya iptal edilmesi durumunu,
b) Görevlendirme kapsamına veya şartlarına etki eden her durumu,
c) Uygunluk değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak Bakanlıktan aldıkları herhangi bir bilgi talebini,
ç) Talep üzerine, bildirildikleri kapsamda yürütülen uygunluk değerlendirme faaliyetleri ve sınırötesi faaliyetler ile yüklenicilerin faaliyetlerini de içeren diğer faaliyetleri,
Bakanlığa bildirirler.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, olumsuz sonuçları ve talep üzerine olumlu sonuçlara ilişkin gerekli bilgiyi, aynı tipteki asansörler veya asansör güvenlik aksamlarını kapsayan benzer uygunluk değerlendirme işlemlerini yürüten, bu Yönetmelik kapsamında görevlendirilmiş olan diğer onaylanmış kuruluşlara sağlarlar.
Onaylanmış kuruluşların koordinasyonu
MADDE 38 – (1) Bakanlık, Komisyon tarafından ilgili AB mevzuatı kapsamında oluşturulan asansör onaylanmış kuruluşlar grubunun çalışmalarına onaylanmış kuruluşların doğrudan veya temsilcileri vasıtasıyla katılmasını sağlar.
ALTINCI BÖLÜM
Asansörlerin ve Asansör Güvenlik Aksamlarının Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Piyasaya arz edilen asansörler veya asansör güvenlik aksamlarının piyasa gözetimi ve denetimi
MADDE 39 – (1) Bakanlık, asansörlerin ve asansör güvenlik aksamlarının piyasa gözetimi ve denetiminde, 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümlerini uygular.
Ulusal düzeyde risk taşıyan asansörler veya asansör güvenlik aksamlarına yönelik işlemler
MADDE 40 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında bulunan asansör veya asansör güvenlik aksamının insan sağlığı ve güvenliğine veya uygun hallerde mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil ettiğine dair yeterli sebep bulunması halinde, söz konusu asansör veya asansör güvenlik aksamını, bu Yönetmelikte yer alan ilgili tüm gerekleri kapsayacak şekilde bir değerlendirmeye tabi tutar. İlgili iktisadi işletmeci gerektiğinde Bakanlık ile işbirliği yapar.
(2) Bakanlık, asansörün bu Yönetmelikte yer alan gereklere uygun olmadığına karar vermesi durumunda, ivedilikle asansör monte edenden söz konusu asansörü ilgili gereklere uygun hale getirmesi için riskin büyüklüğü ile orantılı makul bir süre vererek uygun düzeltici önlemlerin alınmasını talep eder.
(3) Bakanlık, asansör güvenlik aksamının bu Yönetmelikte yer alan gerekleri yerine getirmediğine karar vermesi durumunda ivedilikle ilgili iktisadi işletmeciden, asansör güvenlik aksamının ilgili gereklere uygun hale getirilmesi için riskin büyüklüğü ile orantılı uygun düzeltici önlemlerin alınmasını, asansör güvenlik aksamının piyasadan çekilmesini veya geri çağrılmasını makul bir süre vererek talep eder.
(4) Bakanlık konu hakkında ilgili onaylanmış kuruluşu bilgilendirir.
(5) İkinci ve üçüncü fıkralarda yer alan önlemler, Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri dâhilinde uygulanır.
(6) Bakanlık, uygunsuzluğun sadece ülke çapında olmadığını düşündüğünde, değerlendirme sonuçları ve iktisadi işletmecilerden almasını istediği tedbirler hakkında Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve üye ülkeleri bilgilendirir.
(7) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu tüm asansörler ve asansör güvenlik aksamlarına ilişkin uygun düzeltici tedbirin alınmasını sağlar.
(8) Asansör monte eden tarafından ikinci fıkrada belirtilen süre içerisinde gereken düzeltici tedbirin alınmadığı takdirde Bakanlık, asansörün piyasaya arzını kısıtlama veya yasaklama ya da kullanımını engelleme veya geri çağırma olmak üzere tüm tedbirleri alır.
(9) İktisadi işletmeci tarafından üçüncü fıkrada belirtilen süre içerisinde gereken düzeltici tedbirin alınmadığı takdirde Bakanlık, asansör güvenlik aksamının piyasada bulunmasını kısıtlama veya yasaklama ya da piyasadan çekme veya geri çağırma olmak üzere tüm tedbirleri alır.
(10) Bakanlık, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyonu ve üye ülkeleri derhal bu önlemlerden haberdar eder.
(11) Onuncu fıkrada belirtilen bilgilendirme, özellikle uygunsuz asansör veya asansör güvenlik aksamının tanımlanması için gerekli olan ayrıntılı verileri, ürünün menşeini, iddia edilen uygunsuzluğu ve ilgili riski, ülkede alınan tedbirin süresi ile niteliği yanında iktisadi işletmeci tarafından ileri sürülen savunmaları da içerir. Bakanlık, asansör veya asansör güvenlik aksamının uygunsuzluğunun, bu Yönetmelik kapsamındaki temel sağlık ve güvenlik gereklerini karşılamadığından veya 17 nci maddede belirtilen uyumlaştırılmış standartlardaki eksikliklerden kaynaklandığını belirtir.
(12) Bakanlık, Avrupa Birliği pazarında başlatılan bir işleme ilişkin Komisyon tarafından iletilen bilgiye istinaden, ilgili asansör veya asansör güvenlik aksamının uygunsuzluğuna dair uygulanmasını kabul ettiği bir tedbiri ve elinde bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca, bildirilen tedbire itiraz ediyorsa itirazlarını, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
(13) Bakanlık tarafından alınan geçici bir önleme herhangi bir üye ülke veya Komisyon tarafından onuncu fıkrada bahsedilen bilgilerin alınmasını takip eden üç ay içerisinde itiraz edilmezse söz konusu önlem haklı kabul edilir.
(14) Bakanlık, asansör veya asansör güvenlik aksamı ile ilgili olarak, asansör güvenlik aksamının piyasadan çekilmesi gibi, uygun kısıtlayıcı önlemlerin gecikmeksizin alınmasını sağlar.
Koruma önlemleri
MADDE 41 – (1) 40 ıncı maddenin yedinci, sekizinci, dokuzuncu ve onuncu fıkralarında belirtilen tedbire karşı üye ülkelerden ve Komisyondan itiraz olur ve Komisyon tarafından yapılan inceleme sonucunda, söz konusu tedbirin haklı bir gerekçeye dayanmadığına hükmedilirse, Bakanlık tedbiri yürürlükten kaldırır.
Risk taşıyan asansörler veya asansör güvenlik aksamlarının uygunluğu
MADDE 42 – (1) 40 ıncı maddenin birinci fıkrasına göre gerçekleştirilen denetim sonucunda, bir asansörün bu Yönetmeliğe uygun olmasına rağmen insan sağlığı ve güvenliği veya uygun hallerde mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil ettiği tespit edilirse Bakanlık, risk ile orantılı olacak şekilde asansör monte edenden, asansördeki riskin ortadan kaldırılması için gerekli tüm tedbirleri almasını talep eder veya asansörün kullanımını makul bir süre boyunca kısıtlar veya yasaklar.
(2) 40 ıncı maddenin birinci fıkrasına göre gerçekleştirilen denetim sonucunda, bir asansör güvenlik aksamının bu Yönetmeliğe uygun olmasına rağmen insan sağlığı ve güvenliği veya uygun hallerde mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil ettiği tespit edilirse, Bakanlık, risk ile orantılı olacak şekilde ilgili iktisadi işletmeciden, asansör güvenlik aksamının piyasaya arz edildiğinde risk teşkil etmemesi için gerekli tüm tedbirleri almasını veya ürünü piyasadan çekmesini veya makul bir süre içerisinde geri çağırmasını talep eder.
(3) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu ve piyasaya arz ettiği bütün asansörlere veya asansör güvenlik aksamlarına ilişkin her türlü uygun düzeltici tedbirin alınmasını sağlar.
(4) Bakanlık, üçüncü fıkrada belirtilen düzeltici tedbire ilişkin Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile Komisyonu ve üye ülkeleri ivedilikle bilgilendirir. Söz konusu bilgilendirme mevcut bütün ayrıntıyı, özellikle ilgili asansör veya asansör güvenlik aksamının tanımlanması için gerekli olan veriyi, ürünün menşeini ve tedarik zincirini, riskin tanımı ile ülkede alınan tedbirin süresini ve niteliğini içerecek şekilde yapılır.
Şekli uygunsuzluk
MADDE 43 – (1) 40 ıncı maddede belirtilen hususlara aykırı olmamak koşuluyla Bakanlık, aşağıda yer alan uygunsuzlukların tespit edilmesi durumunda iktisadi işletmeciden söz konusu uygunsuzlukların giderilmesini talep eder:
a) “CE” işaretinin, “CE” İşareti Yönetmeliğine uygun olmayacak bir şekilde asansöre veya asansör güvenlik aksamına iliştirilmiş olması,
b) “CE” işaretinin, asansöre veya asansör güvenlik aksamına iliştirilmemiş olması,
c) “CE” işaretinin, 22 nci maddeye uygun olacak şekilde onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarası ile birlikte iliştirilmemesi veya söz konusu maddeye aykırı olacak şekilde iliştirilmiş olması,
ç) AB uygunluk beyanının düzenlenmemiş olması,
d) AB uygunluk beyanının doğru biçimde düzenlenmemiş olması,
e) Ek-IV’ün Bölüm A’sı ve B’si, Ek-VII, Ek-VIII ve Ek-XI’de yer alan teknik dosyanın mevcut olmaması veya tamamlanmamış olması,
f) Asansör monte eden, imalatçı veya ithalatçının adının, ticari unvanının veya tescilli ticari markasının veya adresinin, 10 uncu maddenin altıncı fıkrasına, 11 inci maddenin altıncı fıkrasına ve 13 üncü maddenin üçüncü fıkrasına uygun olacak şekilde belirtilmemiş olması,
g) Asansör veya asansör güvenlik aksamının tanımlanmasını sağlayan bilginin, 10 uncu maddenin beşinci fıkrasına ve 11 inci maddenin beşinci fıkrasına uygun bir şekilde yer almaması,
ğ) Asansör veya asansör güvenlik aksamı için düzenlenen talimatın, 10 uncu maddenin yedinci fıkrasında ve 11 inci maddenin yedinci fıkrasında belirtildiği şekilde birlikte bulunmaması veya belgelerin uygulanabilir gerekliliklere uygun olmaması.
(2) Bakanlık, birinci fıkrada belirtilen uygunsuzluğun devam etmesi durumunda, asansörün kullanımının kısıtlanmasına veya yasaklanmasına; asansör güvenlik aksamının piyasada bulunmasının yasaklanmasına veya kısıtlanmasına veya piyasadan çekilmesine veya geri çağrılmasına dair bütün uygun tedbiri alır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Komite işlemleri
MADDE 44 – (1) Bakanlık Komisyon tarafından kurulan asansör komitesinin çalışmalarına katılım sağlar.
İdari yaptırımlar
MADDE 45 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik hükümlerinin iktisadi işletmeciler tarafından ihlal edilmesi durumunda, iktisadi işletmecilere yönelik 4703 sayılı Kanunda yer alan idari yaptırımları, etkili, orantılı ve caydırıcı olacak şekilde uygular.
Atıflar
MADDE 46 – (1) 31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT)’ne yapılan bütün atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelikler
MADDE 47 – (1) 15/2/2003 tarihli ve 25021 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) ve 31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici hükümler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce piyasaya arz edilmekle birlikte, bu Yönetmelik hükümlerine de uygun olan ve 31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) kapsamında yer alan asansörlerin hizmete sunulmasını veya asansör güvenlik aksamlarının piyasada bulundurulmasını engellemez.
(2) 31/1/2007 tarihli ve 26420 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (95/16/AT) kapsamında onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenen sertifika veya karar, bu Yönetmelik kapsamında da Bakanlık tarafından geçerli sayılır.
Yürürlük
MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
“İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’nde periyodik kontrol raporunda olması gereken konular belirtilmiş.Bildiğiniz üzere ekipmanların bir de periyodik bakımları yapılmakta ve bakım formu düzenlenmekte.Yönetmelikte bakım formu hakkında bir standart yok sadece periyodik kontrol raporu için var. İşyerindeki ekipmanların hem bakım formları hem de yönetmeliğin belirttiği kriterde periyodik kontrol raporu olmak zorunda.Sadece bakım formu ya da sadece periyodik kontrol raporunun olması yeterli olmuyor.Yönetmeliği bu şekilde yorumladım.
İş ekipmanları yönetmeliğine göre kompresör, forklift, asansör, havalandırma, hidrant sistemi, vb. ekipmanların hem bakımı hem de periyodik kontroller yapılması gerekmektedir. Genellikle işyerlerinde ekipmanın bakımı ile periyodik kontrolü birbirine karıştırılmaktadır. Bakım işlemi ekipmana yapılan her türlü temizlik, ayar, parça değişikliği, yenileme gibi işlemlerdir. Periyodik kontrol ise ekipmanın düzgün çalışıp çalışmadığının testidir. Bakım işlemi imalatçı tarafından veya standartça belirlenen şekilde yetkili servis veya işyeri tarafından yapılabilirken, Periyodik kontrol ekipmanla ilgili branşlardan mühendis, tekniker ve yüksek teknikerler tarafından yapılır.
Bu duruma örnek olarak en uygun arabalarımızın bakım ve muayenelerini verilebiliriz. İş ekipmanlarında ki “bakım” işlemi arabalarımızın tamircide veya serviste yapılan tamir işlemi, yağının ve belli parçalarının değiştirilmesi işlemi olarak değerlendirilebilir. İş ekipmanının “periyodik kontrolü” yılda bir veya iki yılda bir yapılan arabaların muayenesine benzetilebilir. Bakım ekipmanın güvenli olmasını sağlarken periyodik kontrol ekipmanın güvenli olduğundan emin olmamızı sağlar.
Yaptığımız denetimlerde iş ekipmanlarının periyodik kontrol raporlarında en sık “Sonuç ve Kanaat” bölümünde hata yapıldığını görmekteyiz. “Sonuç ve Kanaat” bölümünde İş Ekipmanları yönetmeliğine göre periyodik kontrole tabi tutulan iş ekipmanının varsa tespit edilen ve giderilen noksanlıklar açıklanarak, bir sonraki periyodik kontrole kadar geçecek süre içerisinde görevini güvenli bir şekilde yapıp yapamayacağı açıkça belirtilmesi gerekmektedir. Ama çoğu zaman “Sonuç ve Kanaat” bölümünde tespit edilen noksanlıkların giderilmesi ön şartıyla kontrol edilen ekipmanın güvenli olduğu dile getirilmekte ve bu ibare mutat olarak bütün formlarda yer almaktadır. Bilindiği gibi bazı noksanlıklar hayati önem arz ederken bazıları küçük önlemlerle hemen giderilebilir. Mesala forkliftin freninin çalışmaması ile işaretlemelerin eksik olması aynı derecede tehlike arz etmez. İşaretler olmaksızın forklift çalışabilir ama freni olmaksızın kullanılması büyük tehlikedir. Bu sebepten ötürü “sonuç ve kanaat” bölümünde an itibariyle kontrolü yapılan ekipmanın kullanılmasının güvenli olup olmadığı net bir şekilde ortaya konulması gerekmektedir.
|
Etiketler
YanıtlaSilharun arabacı iş güvenliği (30)
harun arabacı günden (20)
harun arabacı elektrik (7)
harun arabacı sosyal medya (6)
Harun Arabacı türkiye albümü (1)
Harun Arabacı iş güvenliği albümü (1)
Harun Arabacı kimdir ?biyografi (1)
Harun Arabacı sosyal medya albümü (1)
asansör etiketleme yeşil sarı kırmızı etiket nedir nereden alınır, asansör çeşitleri asansör nedir aylık bakımları günlük bakımlar yıllık genel bakımlar, harun arabacı elektrik
YanıtlaSil